grip op gezondheid voor Mensen met chronische ziekten

Hoe ondersteunen we mensen met chronische ziekten op een manier die écht past bij hun leven? In Kennemerland werkt het Digitaal Gezondheidscentrum aan passende zorg vanuit Positieve Gezondheid - digitaal, dichtbij en samen met inwoners.

KO helpt hen met een ontwerpaanpak te komen tot initiatieven die deze beweging kunnen versnellen.


Opdrachtgever

Digitaal Gezondheidscentrum Kennemerland


Sector

Gezondheidszorg


Diensten

Doelgroeponderzoek, Strategie, Conceptontwikkeling, Prototyping & Testing

De uitdaging

In Kennemerland werken zorg, welzijn en inwoners met chronische aandoeningen samen aan een nieuwe manier van gezond zijn: vanuit huis, vanuit eigen regie en vanuit Positieve Gezondheid. Het Digitaal Gezondheidscentrum (DGC) is een regionale samenwerking tussen ziekenhuizen, gezondheidsorganisaties en gemeenten. Het brengt professionals en inwoners dichter bij elkaar met slimme digitale ondersteuning en een brede blik op wat iemand nodig heeft om zich écht beter te voelen.


KO werd gevraagd om te helpen ontdekken welke initiatieven deze beweging kunnen versnellen. Samen met inwoners, telecoaches, verpleegkundigen, huisartsen, fysiotherapeuten en professionals uit het sociaal domein gingen we op zoek naar wat werkt voor mensen in hun dagelijks leven. Met Design Thinking als kompas verzamelden we vernieuwende ideeën die passen bij de praktijk én bij de toekomst.

STAP 1: VERDIEPEN IN DE MENS

KO organiseerde sessies met mensen met een chronische aandoening én met professionals uit zorg en welzijn. Met mensen met chronische aandoeningen brachten we in kaart hoe zij bezig zijn met gezond leven en eigen regie. Van de professionals leerden we hoe zij het ervaren om mensen te ondersteunen bij gezond leven, juist wanneer er sprake is van achterliggende problematiek.

Wat in alle sessies terugkwam: de wens om verder te kijken dan alleen ziekte. In gezond leven moet niet alleen de ziekte centraal staan, maar de hele mens. Zo’n brede blik op gezondheid vraagt om mensen niet los te zien van hun omgeving. En dat professionals uit medische zorg en sociaal domein niet in aparte eilandjes werken, maar samen. Als één netwerk van zorg en welzijn.

Om de betrokken partners vanuit het Digitaal Gezondheidscentrum mee te nemen in de opgedane inzichten legden we de werelden van inwoners en professionals uit. Letterlijk. Op tafel.

STAP 2: OPLOSSINGEN BEDENKEN EN UITWERKEN

In een cocreatie sessie brachten we mensen met een chronische aandoening en professionals uit zorg en welzijn samen om na te denken over vragen als Hoe kunnen we inwoners helpen ontdekken wat voor hén werkt om zich gezond te voelen? en Hoe kunnen we de samenwerking tussen professionals versterken voor meer impact? Met de ideeën uit deze sessie als inspiratie, kwamen we tot verschillende concepten voor oplossingen. Het concept Bloeiplaats werd gekozen om in de volgende stap uit te werken in een prototype.

STAP 3: PROTOTYPEN EN TESTEN

Het concept Bloeiplaats is een community waarin we inwoners aan elkaar verbinden, en professionals aan elkaar verbinden. Zo kunnen zij samen op de best mogelijke manier vormgeven aan gezond leven. Bloeiplaats zorgt ervoor dat inwoners en professionals elkaar kunnen vinden. En dat zij hun ontmoetingen op een waardevolle manier kunnen invullen. Twee onderdelen uit deze Bloeiplaats werkten we uit in een prototype: een spel voor inwoners en een bijeenkomst voor professionals.

resultaat

In de eerste tests zagen we hoe inwoners een waardevol gesprek over hun gezondheid hadden, en hoe professionals in de bijeenkomst kansen ontdekten om beter samen te werken. Deze ervaringen geven richting aan wat Bloeiplaats kan betekenen in de praktijk: meer verbinding, meer inzicht en meer ruimte om gezond leven écht samen vorm te geven.

De inzichten uit de tests gebruiken we om Bloeiplaats door te ontwikkelen – stap voor stap, samen met inwoners en professionals – zodat het kan uitgroeien tot een aanpak die blijvend bijdraagt aan passende zorg in de regio.

Vrijblijvend sparren over jouw vraagstuk?

Kristel Kerstens

kristel@ko-socialdesign.nl

Neem contact op
Vorige
Vorige

Mijn trots, mijn Westwijk